De zwarte lijn
Bijna dagelijks spreek ik mensen die het gevoel hebben op een bepaald thema in hun leven te zijn vastgelopen. Ze zijn hun richting kwijt, hun motivatie, hun sprankeling. Ze zorgen slecht voor zichzelf, geven hun grenzen niet goed aan, hebben faalangst of last van perfectionisme.
Als ik vraag waar het vandaan komt, dan zijn de redenen verschillend. Het komt door hun jeugd, hun financiële situatie, het drukke gezin, hun gezondheid. Ik laat dan graag de video zien van die mier die druk rondloopt en de omgeving onderzoekt. Vervolgens maakt iemand met een zwarte stift een cirkel om de mier en de mier lijkt de cirkel niet meer uit te kunnen. Fysiek gezien kan het wel. De mier hoeft alleen maar over de zwarte streep te stappen, maar de mier blijft rondjes rennen binnen de zwarte cirkel.
Wij zijn soms net mieren. We lopen niets vermoedend een stukje in ons leven, als we ineens een zwarte cirkel om onszelf heen ervaren. We komen er niet uit. We blijven rondjes rennen en zien niet dat het een fictieve grens is die we zelf hebben gecreëerd.
Ik help mensen de cirkel weer zien door samen te onderzoeken welke betekenis we geven aan een situatie. Hoe we denken over een situatie bepaalt voor een groot deel ons gevoel. Als we niet bewust zijn van wat we voelen en denken, dan reageren we op de automatische piloot en geven we de situatie de schuld van onze problemen.
Het is een pijnlijk proces om te ontdekken dat wij het zijn, die de cirkel maken. Het kan erg spannend zijn om over de zwarte lijn te stappen, maar alleen door te doen, ervaren we dat we meer kunnen dan we denken of durven.
De sleutel ligt dus niet alleen in het zien van de zwarte lijn en ontdekken welke bekentis we geven aan deze lijn, maar juist ook in doelgerichte acties. Door te denken en te doen, leren we pas écht dat de zwarte lijn niet de grens is. In mijn workshop over mindsets gaan we aan de slag met het denken, maar vooral ook met het doen. Zodat je jouw leerlingen kunt helpen om zelf over die zwarte lijn te stappen en het leerproces weer op gang komt.
Mindsets, welbevinden en executieve vaardigheden zijn de basis om goed te kunnen leren. Dus heb jij je al opgegeven voor mijn workshop op het congres Executieve Functies? Kijk voor meer informatie op https://www.onderwijswereld-po.nl/?s=congres.
Mariska Bosch
leerkracht groep 8
ACT therapeut, coach, spreker en podcast host bij Inspire2teach.nl en mindfitschool.nl
Contact
Twekkelerweg 256
7553 LS Hengelo
info@inspire2teach.nl
06 25 313 504
© Inspire2Teach